Річний звіт про діяльність закладу освіти

Звітування  про роботу директора закладу дошкільної освіти (ясел-садка)                         комбінованого типу № 244 «Біла лілея» Запорізької міської ради                                 у 2022-2023 навчальному році

     1. Загальні відомості про навчальний заклад.

     Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 244 «Біла лілея» Запорізької міської ради (далі – заклад) заснований у грудні 1978 року, розташований на вулиці Чарівній, 42а .

     Керівник – Плахтій Тамара Яківна. На посаді працюю з 21.04.1997 року.

Освіта – вища, викладач дошкільної педагогіки та психології, методист з дошкільного виховання, педагогічний стаж – 42 років, стаж на даній посаді 26 років.

     Проектна потужність закладу згідно нормативів МОНУ – 145 дітей. 

     Впродовж останнього року в закладі виховувалося в середньому 155 дитини, що незначно перевищує нормативи наповнюваності. В закладі функціонує 10 груп:

  5 груп – спеціальні, для дітей з порушеннями мовлення ( 5-й, 6-й, 7-й рік життя), (логопедичні групи функціонують з 1982 року).

     4 групи – загального розвитку: 2 групи – 4-й рік життя, 2 групи – змішані – старша/середня, та 1 група раннього віку, для дітей 3-го року життя.

     У групах загального розвитку виховується 105 дітей, у групах для дітей з порушеннями мовлення – 50 дітей. Прийом дітей в логопедичні групи дошкільного закладу проводиться з урахуванням вимог чинного законодавства. Діти зараховувались за наявності висновку Інклюзивно-ресурсного центру Шевченківського району міста Запоріжжя. Мова навчання та виховання дітей в у закладі – українська.

      В умовах воєнного стану актуальнм було питання підтримки дітей та батьків, організація освітнього процесу дистанційно, налагодження звязків та  підтримка педагогічного партнерства ЗДО з батьками вихованців, надання різних видів психолого-педагогічної підтримки дітям, батькам,здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей, зокрема з особливими освітніми потребами,підвищення фахового рівня педагогічних працівників, щодо організації освітнього процесу дистанційно.

     В закладі створені всі умови для проведення даних форм роботи (логопедичні кабінети оснащені комп’ютерною технікою, придбані набори для блогера, оновлене програмове забезпечення ПК, педагоги пройшли навчання з підвищення власної цифрової грамотності).

     2. Кадрове забезпечення навчального закладу.

     Члени адміністраціі весь час знаходились в місті, працювали та підтримували працівників.

     Члени адміністраціі, які керують відповідними підрозділами.

   Вихователь-методист – Геращенко Олена Анатоліївна, освіта вища: вихователь в дошкільних закладах, з додатковою кваліфікацією «Організатор фізичного виховання в дошкільних закладах», вчитель української мови та літератури, спеціаліст першої категорії, педагогічний стаж – 22 років, на посаді 7-й рік.

   Вихователь-методист, вчитель-логопед – Гавриленко Олена Вячеславівна, освіта – вища: вчитель-логопед, вихователь дітей дошкільного віку, спеціаліст вищої категорії, педагогічний стаж – 32 років, на посаді методиста – 13 років.

   Заступник завідувача господарства – Досій Нінель Олексіївна, стаж роботи на посаді – 5 років, керує діяльністю обслуговуючого персоналу.

    На кінець року в закладі працюють 45 робітників, 18 педагогів та 18 технічних працівників, 1 сумісник, 3 технічних працівника – виїхали за межі України, 1 сумісник – у відпустці без збереження заробітної плати, 4 – члени адміністрацї, інші 6 чоловік знаходяться у відпустці по догляду за дитиною.

     Заклад укомплектований педагогічними працівниками не на 100%, є вакансії вихователя, музичного керівника, інструктора з фізкультури,медичної сестри.

Кількісний склад працівників

№ п/п

Зміст

Кількість працюючих

1

Усього педагогічних працівників

21

2

директор

1

3

вихователь - методист

1

4

практичний психолог

1

5

вчителі - логопеди

4

6

вихователі

14

7

інструктор з фізичного виховання

-

8

музичний керівник

-

9

заступник директора господарства

1

10

Усього обслуговуючого персоналу

18

11

Усього працівників

45

12

З них за сумісництвом

2

Педагогічний стаж працівників 

Кількість педагогічних працівників

Педагогічний стаж працівників

до 3 років

понад 3 роки

понад 10 років

понад 20 років

понад 30 років

понад 40 років

понад 50 років

21

6

1

3

4

5

2

 

Вік членів педагогічного колективу

Кількість педагогічних працівників

Вік педагогічних працівників

до 30 років

31–40 років

41–50 років

51–55 років

Більше 55 років

21

7

1

6

2

5

 Якісний склад педагогічного колективу 

Кількість педагогічних працівників

Освітньо-кваліфікаційний рівень

Без освіти

Молодший спеціаліст

Бакалавр

Спеціаліст

Магістр

21

3

6

1

9

2

  

Кваліфікаційні категорії та педагогічні звання

Тарифний

  розряд

«спеціаліст»

«спеціаліст другої категорії»

«спеціаліст першої категорії»

«спеціаліст вищої категорії»

«вихователь-методист»

«керівник гуртка методист»

«старший  учитель»

7

1

2

3

5

2

3

1

       Якісний склад педагогічних кадрів в поточному навчальному році:

«спеціаліст вищої категорії» – 5 педагогів, «спеціаліст першої категорії» – 3 педагоги, «спеціаліст другої категорії» – 2 педагоги, 2 педагоги мають звання «вихователь-методист», 3 педагоги – «керівник гуртка-методист», 1 педагог – «старший учитель», 1 педагог - Відмінник освіти України.

     Врахування якісного складу педагогів дає змогу результативно спланувати роботу кожного вихователя для виконання річних завдань.

     3. Медичне обслуговування та організація харчування дітей.

    В звязку з воєнним станом в Україні, вся робота проводилась в дистанційному режимі. Батькам надавались консультації та рекомендації щодо збалансованого та правильного харчування.

Напрями в роботі

    Організація освітньої діяльності в закладі у 2022/2023 навчальному році здійснювалась відповідно до Законів України та методичних рекомендацій МОНУ, з урахуванням обмежень, що діють на період воєнного стану в Україні.

    Пріоритетний напрям роботи ЗДО – гуманітарний: Формування художньо-мовленнєвої компетенції методами базової та додаткової освіти в освітньо-інформаційному середовищі.

Мета: Збереження самоцінності дошкільного дитинства, визначення особливостей та вимог до рівня розвиненості, освіченості та вихованості дитини дошкільного віку, забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою. Формування необхідного рівня здоров’язбережувальної, еколого-ергономічної, комунікативно-мовленнєвої компетенції дитини, забезпечення гармонійного розвитку особистості дитини, її фізичного, психічного морально-духовного здоров’я.

   Упродовж багатьох років заклад працював та продовжує працювати над створенням позитивного іміджу, внутрішньої та зовнішньої іміджевої політики. В дошкільному закладі є приваблива та неповторна зовнішня атрибутика, а саме емблема, девіз, гімн та прапор, є правила, якими користуються всі працівники:

- не будь схожим на інших;

- зосереджуйся на соціальному запиті батьків;

- прагни до позитивних емоцій.

     У період воєнного стану добавили ще нові:

- спілкуємося українською;

- допомагаємо один одному.

     4. Створення безпечних умов та еколого-ергономічного простору.

Мета: покращення якості повітря в приміщеннях та поза межами за допомогою рослин, активізація та масове залучення дітей, педагогів та батьківської громадськості до конкретних природоохоронних справ, формування еколого-ергономічної компетенції, екологічної культури дошкільників, дотримання правил природодоцільної поведінки, захисту природного довкілля, та формування потреби у здоровому способі життя.

     Для створення еколого-ергономічного простору на території закладу, за допомогою батьків дітей, в 2014 році засновано міні-парк – «Кольоровій світ дитинства», де висаджено багато хвойних рослин, які завдяки своїм корисним властивостям значно поліпшують повітря на території дошкільного закладу, особливо біля спортивного майданчику. З них більшість ялівці - що є генераторами поліпшення повітря. Ці представники, хвойних чагарників являються своєрідними озонаторами повітря і це дає великий оздоровчий єфект.

     Батьки випускних груп створили ландшафтний комплекс «Галявина казок», яка кожного року стає ще краща, та кожного ранку зустрічає малюків та батьків своїми яскравими та барвистими квітами з казковими героями, створюючи радісний настрій. Сьогодні складно уявити життя без квітів і перш ніж створювати квітник, ми визначалися з його стилем та продовжуємо по-новому оформляти групові квітники, з метою виховання у дітей естетичного смаку, креативності та любові до природи.

     Вихователі з дітьми створили дослідно-експериментальну ділянку «Зелена аптека», де насадили лікарські рослини, з якими знайомляться, доглядають діти та проводять там експериментально-пошукову діяльність. (м’ята, меліса, лафант анісовий, васильки, полинь,чабрець, ноготки, лаванда, ехінацея).

     Зараз на территорії дитячого закладу (близько гектару, 8334м) ростуть: 91 дерево, 64 хвойних рослин: ялинки, туї, сосни, ялівці, більше 30 штук,  кущі, квіти.

     Квітники ЗДО № 244 «Біла лілея» 2022-2023 р.

     Квітники розділяються на два стилі. Регулярний стиль квітника створюється симетрією в посадках і строгими пропорціями. До нього відносяться клумби, бордюри і рабатки. Пейзажний стиль заснований на прагненні до відтворення дикої природи, переходи від одних видів рослин до інших плавні, чітких меж немає, симетрія відсутня. У цьому стилі створювались наші альпійські гірки, групи, рокарії.

     Регулярний стиль.

Клумба - різновид квітника в регулярному стилі. На клумбі об'єднали різні за висотою, кольором і фактурою рослини з метою отримання закінченої композиції. Характерною особливістю є піднятий центр, що дозволяє оглядати такий квітник з усіх боків (є і плоскі варіанти). З краю - бордюр щільно висаджені низькорослі рослини. Бордюр - суцільні смуги з низькорослих рослин, що висаджуються для виділення будь-яких меж, у нас таких чимало, (вхід- справа, квітники груп першої лінії, на алеї кленів, на етногалявині, у міні-парку ).

Рабатка - невеликий прямокутний (квадратний) квітник, що влаштовується найчастіше вздовж доріжки. За великим рахунком це той же бордюр, але складається з рослин одного виду, частіше багаторічних хризантем. Рослини в такому квітнику висаджуються паралельними рядами або в шаховому порядку, це зробили педагоги групи №2.

    Пейзажний стиль.

Моноквітник – це ділянка, засаджений рослинами одного виду, але різних сортів, які висаджені разом або групами. Це наші лілінарії (№10), піонарій,(центральний вхід), юкарій (міні-парк), розарій.

Альпінарій - штучно створена гірка з різних за величиною каменів, в ущелини яких насипана грунт і висаджено високогірні рослини (квітники груп першої лінії).

Рокарій - майданчик з різними за величиною камінням і рослинами, простір між якими засипаний гравієм. Рокарій, який розташований в міні парку,  гармонійно вписується в рельєф ділянки, є струмочок з каміння, перепад висот поверхні. Каміння з квітами та кущами виглядають гарно та природно (міні –парк).

Рутарій - крім рослин в ньому присутні пеньки, коріння дерев, корчі, колоди. Всі перераховані матеріали обробились захисними засобами для деревини. Відповідні по висоті гілки і пеньки використали в якості опори для рослин, створивши гарний міні – квітник (міні -парк) .

Міксбордер - багаторядний змішаний квітник. У ньому на задньому плані розмістили - чагарники, на передньому трав'янисті багаторічники з тривалим періодом цвітіння (первоцвіти, алліум, іберіс, овсяниця, аюга, шеловидний флокс, барвінок, хоста, іриси) (гр №8).

Солітер - одиночна посадка декоративно – листяного, хвойного або квіткової рослини. У нас хвойні – туя ауреа-нана – стильно виглядає на доглянутому газоні, з мульчуванням пристовбурного кола, деревною корою. Вертикальний квітник – арки, повиті гарноквітучими трояндами (гр.№10,9,8,7,4).

Є три тематичних квітника – «Казковий замок Білосніжки» (гр. №1), «Пригоди Івасика-Телесика» (гр.№4), «Ландшафний комплекс «Галявина казок».

     Створили квітник в стилі кантрі та город на Етно- галявині. Це – сільський квітник, де висадили рослини, що ростуть у даній місцевості (ніякої екзотики), з використанням кущів калини. Для залучення уваги використовували різне дерев'яне начиння (колодязь, місток, українську хату). В цьому році посадили город.

     Є у нас міні-куточок лісу – Дубовий гай, де росте 10 молодих дубів і діти мають можливість спостерігати за їх ростом.

   Догляд за рослинами дозволяє розширити знання дітей про рослини, їх різноманітність. Крім того, квітучі рослини привертають увагу багатьох комах, таким чином з'являються додаткові об'єкти для спостереження.

Метою в цьому році було – збереження та удосконалення структурно-функціональної екосистеми простору закладу.

     5. Методична та освітня робота, психологічний супровід.

     В умовах воєнного стану з 01 вересня 2022 року освітній процес в ЗДО №244 «Біла лілея» організовано шляхом впровадження дистанційного формату у синхронному та асинхронному режимі. Педагоги закладу освіти створили представництво кожної групи у мережі Google, Viber, Telegram для організації індивідуальної комунікації із батьками. Затверджені орієнтовні режими дня та орієнтовні розклади організованої діяльності з дітьми в умовах воєнного стану для кожної вікової групи.

   Упродовж 2022-2023 н.р. освітній процес проводили дистанційно 21 педагог (14 вихователів, 4 вчителів-логопедів, 1 практичний психолог), під керівництвом вихователів-методистів та директора. В своїй роботі використовували синхронне і асинхронне заняття. Синхронні заняття відбувались на платформі ZOOM та Google Meet. В асинхронному режимі вихователь записував відеозаняття та розміщував його на Google Classroom, YouTube, де батьки мали змогу, в зручних для них спосіб та час, самостійно опрацьовувати з дітьми.

    Освітній процес в ЗДО проводився у відповідності до програмно-методичного забезпечення та представляє єдиний комплекс освітніх компонентів для набуття вихованцями компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і  науки України.

     Виходячи з аналізу освітньої і методичної роботи, враховуючи досягнення і перспективи розвитку, діагностичне анкетування педагогів, з метою усунення недоліків і підвищення ефективності роботи, методична робота в закладі була спрямована у відповідності до пріоритетних напрямків діяльності установи, зокрема на:

1. Роботу з формування соціально-громадянської компетентності дошкільників через ігрову діяльність. 

2. Роботу з формування культури здоров’я особистості з урахуванням основних чинників збереження здоров’я.

3. Роботу з формування та розвитку мовленнєвої компетентності дошкільників через розвиток зв’язного мовлення засобами інноваційних лінгводидактичних технологій.

     Методична робота у закладі була спрямована на створення оптимальних

умов для навчання, розвитку, виховання, дошкільників та побудована згідно з принципами і положеннями нормативних документів про освіту, рекомендаціями районного методичного кабінету.

Критеріями результативності методичної роботи були:

- підвищення професійного рівня та компетентності педагогів у відповідності до сучасних вимог;

- покращення якості освітнього та корекційно-відновлювального прцесу;

- об’єктивність вивчення рівня компетентності дітей.

    Протягом 2022-2023 навчального року, з метою підвищення кваліфікації

педагогів проведені наступні форми методичної роботи:

Інтерактивний семінар-практикум: «Формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку в сучасному соціокультурному середовищі»

Семінар-практикум: «Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку, як складової їх мовленнєвої компетентності, засобами інноваційних лінгводидактичних технологій в умовах сучасного ЗДО».

Семінар-практикум: «Формування уявлень та культури здорового способу життя, як складової здоров’язбережувальної компетентності дітей дошкільного віку».

Консультації для педагогів: «Формування цифрової компетентності учасників освітнього процесу»; «Як поводити себе під час повітряних тривог»; «Комунікативно-освітній простір закладу дошкільної освіти в умовах війни»; «Використання психологічних хвилинок для забезпечення психоемоційного комфорту у дітей дошкільного віку»; «Спочатку надіньте кисневу маску на себе, або як формувати психологічну стійкість. 10 засобів невідкладної психологічної самодопомоги в умовах війни»; «Мережевий інтернет: основні правила спілкування в інтернеті»; «Обґрунтування доцільності маніпуляцій підчас надання домедичної допомоги потерпілому, який опинився під завалами»; «Використання методу Sand аrt, як нетрадиційної форми роботи, в корекційно-розвитковій роботі з дітьми-логопатами»; «Буктрейлер або технологія медіапроектування в дошкільному закладі»; «Дитина і книжка: новий формат взаємодії»; «Використання «Дошки вибору», як дієвого та інноваційного засобу підтримки дитячої ініціативності в освітньому процесі»; «Буккросинг – світ мандрівних книг»; «Використання Арт-технік у роботі педагогів під час воєнних дій»; «Формування художньо-мовленнєвої компетентності дошкільника в організованій та самостійній діяльності»; «Емоції бувають різні»; «Зберегти дітей – гуманітарна місія сьогодення»; «Комунікативна гра як засіб розвитку культури спілкування у дошкільників».

Тренінги для педагогів: «Засоби збереження психологічного здоров’я у ситуації невизначеності та страху про майбутнє: психологічна стійкість педагогів»; «Емоції та стани дитини дошкільного віку: слова підтримки та прийоми вивільнення»; «Емоції та стани дитини дошкільного віку: слова підтримки та прийоми вивільнення».

    Методичною службою закладу, впродовж навчального року для педагогів організовано проходження онлайн-навчання на платформах рекомендованих МОН, з метою підвищення фахового рівня педагогів:

- дистанційний курс «Цифрові інструменти GOOGLE для освіти (базовий рівень), Дистанційний курс «Цифрові інструменти GOOGLE для освіти (середній рівень), Дистанційний курс «Цифрові інструменти GOOGLE для освіти - отримано статус «Заклад освіти – учасник програми Google for Education» із внесенням в електронний реєстр України (присвоєно номер UA-DGTfE – 11-22-00218);

курс «22 уроки до повної впевненості» на платформі «Є-мова»;

- курс «Українська за 27 уроків» на платформі «Є-мова»;

- курс «Навчання з попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів» на платформі «Prometheus»;

- курс «Перша домедична допомога в умовах війни» на платформі «Prometheus»;

- курс «Базова психологічна допомога в умовах війни» на платформі «Prometheus»;

- дистанційний семінар  «Соціальна та фінансова освіта дітей від 3 до 6 років (реалізація міжнародного проєкту «AFLATOT»  при КП «ЗОІППО» ЗОР;

- дистанційний семінар «Управлінський, методичний та психолого-педагогічний супровід впровадження БКДО в освітню діяльність ЗДО» при КП «ЗОІППО» ЗОР; 

- педагогічний онлайн-вернісаж «Мозаїка ігрових прийомів для радості пізнання» при КП «ЗОІППО» ЗОР;

- проєкт ЮНІСЕФ «Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні»;

- одноденний базовий тренінг з основ першої домедичної допомоги на базі навчально-тренувального центру тактичної медицини «КоЛеСо» м. Запоріжжя пройшли (100% працівників).

    Вихователі-методисти закладу приймали участь у засіданнях професійних спільнот педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, організованих комунальною установою «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» та були спікерами:

- участь у міському проєкті «Екологічна освіта – запорука сталого розвитку суспільства» з виступом «Практика використання методу проєктів, як ефективної технології освітньої діяльності в сучасному закладі освіти»;

- участь у проведенні 2-ї сесії ІV модуля програми «Ефективна взаємодія педагога зі спеціалістами та батьками дитини з особливими потребами» міського проєкту «Інклюзивний простір м. Запоріжжя» з виступом «Здійснення корекційної-розвиткової роботи з формування мовленнєвої компетентності у дітей з ООП»;

- презентували досвід корекційно-освітньої роботи вчителів-логопедів на засіданні професійної спільноти педагогічних працівників, проведеної Центром професійного розвитку педагогічних працівників Запорізької міської ради – тема «Проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами в дистанційному форматі»;

- участь у ІІІ засіданні професійної спільноти Вихователів-методистів закладів дошкільної освіти з теми «Формування професійної компетентності засобами неформальної та інформальної освіти» з виступом «Формування цифрової грамотності у педагогів ЗДО»;

- участь у науково-практичній конференції «Тиждень науки-2023» (в рамках співпраці Національного університету «Запорізька політехніка») з доповідями на засіданні секції «Спеціальна освіта: теорія, практика, інновації»;

- участь в VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції «НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА НОВОГО СТОРІЧЧЯ: ВИКЛИКИ ТА ПРІОРИТЕТИ», доповідь на тему «Особливості використання сенсорної коробки як засобу сенсорно-пізнавального розвитку дітей дошкільного віку з загальним недорозвитком мовлення».

    Педагоги ЗДО приймали активну участь у Всеукраїнських конкурсах, Фестивалях Запорізької області та міста, а саме: 

- І місце у обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Ліси для нащадків», номінація «Насадження лісів»;

- ІІ місце у Всеукраїнському конкурсі «Ліси для нащадків», номінація «Насадження лісів»;

- І місце у Другому конкурсі фахової майстерності з інклюзивного фізичного виховання «Без бар’єрів» (КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної освіти» ЗОР);

- прийняли участь у Другому міжнародному занятті доброти «Щаслива лапа»;

- прийняли участь у фізкультурно-оздоровчому заході MOVEWeek 2023. Організаторами заходу є: Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», Комітет з фізичного виховання та спорту МОН України за підтримки польських партнерів Фонду V4Sport та Krokiet & Lama Academy, ГО «UkraineActive»;

- міський Фестиваль «Магія паперу» ;

- фестиваль-виставка ЗОІППО «Україна – рідний край: Дошкілля Запорізького краю» у номінації творчий марафон «Перлини дитячого мистецтва»;

- STEM- фестиваль «Магія паперу»;

- стали перкеможцями у Всеукраїнському фестивалі «Play Fest – 2023» з проєктом «В Запоріжжі файнім є садочок надзвичайний».

   Вчитель-логопед, вихователь –методист стала переможцями у XIV Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти - 2023» в номінації «Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами під час воєнного стану», отримала золоту медаль.  

    Усіма педагогами закладу забезпечено постійне висвітлення роботи щодо організації освітнього процесу в групах на офіційній сторінці ЗДО у мережі Facebook:

- Захід до Дня української писемності та мови;

- Онлайн-фестиваль «Казкові фарби осені»;

- Різдвяна казка для дітей за мотивами Г.Х. Андерсена «Снігова королева;

- Онлайн-фестиваль «Новорічна ікебана»;

- Свято Стрітення (онлайн);

- Тематичний тиждень «Тиждень дитячої книги»;

- Міні-фільм для дітей «Мереживо з казок» (І та ІІ серія); 

- Захід «Вишиванка – душа України, вишиванка – святий оберіг»;

- Проєкт «Читаюча родина – сильна Україна» (марафон родинного книгочитання до Дня матері та Міжнародного дня сімї);

- Тематичний тиждень «Квіти – прикраса весни»;

- Тематичний тиждень «Тиждень безпеки в закладі освіти»; 

- Проєкт «Казковий город на підвіконні»;

- Захід до Всесвітнього Дня Землі;

- Захід до Всесвітнього Дня Довкілля;

- Проєкт «Великодня казка»;

- Онлайн-фестиваль «Весняні фарби».

     За звітний період в ЗДО комбінованого типу №244 ЗМР тричі проводились зйомки програми ТОП – територія освітніх перспектив:

1. Червень 2022 – директор Тамара ПЛАХТІЙ представлення досвіду «Створення безпечних умов та еколого-ергономічного простору з метою підготовки до нового 2022-2023 навчального року в ЗДО»

2. Грудень 2022 – директор Тамара ПЛАХТІЙ, вчитель-логопед Олена ГАВРИЛЕНКО представлення досвіду корекційно-розвиткової роботи в дистанційному форматі «Презентація створених оптимальних умов для проведення корекційно-розвиткової роботи в спеціальних групах для дітей з порушеннями мовлення вчителями-логопедами закладу в умовах сьогодення».

3. Лютий 2023 – директор Тамара ПЛАХТІЙ, вихователь-методист Олена ГЕРАЩЕНКО представлення реалізації екологічного проєкту в дистанційному форматі «Казковий город на підвіконні» (спостереження за ростом рослин, експериментально-дослідницька діяльність, буктрейлери до українських народних казок).

     Практичний психолог Ірина Рафікова, організовувала роботу, керуючись Листом МОН України №1/8794-22 від 02.08.2022 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році».

    Одним із головних завдань закладу освіти була повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу. Першочергова увага психологічної служби була приділена:

- створенню умов щодо психологічної та емоційної підтримки учасників освітнього процесу;

- сприяння організації та здійсненню систематичних заходів, спрямованих на збереження і зміцнення психологічного здоров’я учасників освітнього процесу.

     Діяльність психологічної служби змінилась під час воєнного стану. Виникла нагальна потреба у проведенні соціально-педагогічної і психологічної просвітницької діяльності, інформуванні усіх учасників освітнього процесу з питань збереження їхнього соціального благополуччя і психічного здоров’я. Була створена сторінка практичного психолога на платформі Googlе Клас у 10 групах та надавались щотижня «Поради практичного психолога» з метою просвітницької діяльності та психопрофілактичної пропаганди психолого-педагогічних знань серед батьків. Проведені консультації онлайн для батьків за запитом.

    З метою підвищення рівня стресостійкості, розвитку навичок концентрування уваги в складних стресових ситуаціях та знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій, з педагогами проводилися:

1) Ресурсні зустрічі практичним психологом Н. Атюшевою щотижня (І півріччя),

2) Тренінги практичним психологом І. Рафіковою (ІІ півріччя):

 - «Стресостійкість, як вид психологічної стійкості особистості»,

- «Відновлення психоемоційного балансу учасників освітнього процесу шляхом застосування арт-технік».

   З метою підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання першої психологічної допомоги та оволодіння сучасними технологіями допомоги були проведені консультації для педагогів:

- «Використання психологічних хвилинок для забезпечення психоемоційного комфорту у дітей дошкільного віку на заняттях під час воєнного стану».

- «Спочатку надіньте кисневу маску на себе, або Як формувати психологічну стійкість».

- «Використання «Дошки вибору», як дієвого та інноваційного засобу підтримки дитячої ініціативності в освітньому процесі».

- «Використання Арт-технік у роботі педагогів під час воєнних дій».

- «Емоції бувають різні».

    З метою розвитку емоційно-вольової сфери, зняття емоційного напруження, відновлення почуття безпеки та психоемоційного комфорту з дітьми проводилась корекційна та розвиткова робота:

- проводила індивідуальні заняття з дітьми онлайн, на платформах Zoom, Meet, Viber;

- приймала участь у вечорах розваг «Дружня підтримка», з метою подолання тривожності та оволодіння техніками заспокоєння, онлайн у всіх вікових групах;

- знімала та виставляла відеозаняття «Психологічна хвилинка» щотижня для дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку. 

      6. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота.

     Головною метою роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, під час воєнного стану, було створення системи корекційно-розвиткової роботи з дошкільниками, з використанням різних цифрових інструментів в синхронному та асинхронному режимі, спрямованої на вирівнювання мовленнєвого розвитку.

Для більш ефективного проведення корекційно-розвиткової роботи вчителями-логопедами закладу, як і вихователями створено представництва кожної вікової групи у мережі Google Classroom, Viber, ведуться власні YouTube та Telegram канали. Освітня діяльність з питань дошкільної корекційної освіти, на період дії правового режиму воєнного стану та надзвичайної ситуації, здійснюється у відповідності до орієнтовного розподілу занять на тиждень, з використанням сервісів та цифрових інструментів комунікації в онлайн-режимі, шляхом впровадження дистанційного формату, асинхронного та синхронного навчання.

     5 спеціальних груп для дітей з порушеннями мовлення у цьому навчальному році відвідували:

на початку начального року – 43 дітей;

- на кінець навчального року – 54 дитини.

     З них:

1-го року навчання – 17  та 26 дітей відповідно,

2-го року навчання – 17 та 19 дітей відповідно,

3-го року навчання – 9 дітей.

     З них мали мовленнєві діагнози:

ЗНМ – 43 дитини на початку навчального року та 52 дитини в кінці навчального року;

ФФН - на початку навчального року не було жодної дитини, на кінець навчального року діагноз ФФН та 2 рівень підтимки встановлено у 2 дітей.

(https://docs.google.com/spreadsheets/d/124Zv4wxPPUPZvi4mSXja3W24Qa6rE-ZrJS6Wlt0jiwQ/edit#gid=0 )

     Слід зазначити, що з 1 вересня 2022 року усі спеціальні групи для дітей з порушенням мовлення працюють тільки в україномовному режимі. Усі освітні та корекційно-розвиткосі послуги надаються тільки державною мовою.

     В закладі систематично, згідно розроблених планів, проводились спеціальні заняття для дітей з порушенням мовлення. Вчителi-логопеди в своїй корекцiйнiй роботi використовували такі технологiї:

предметно-практична діяльність;

- мнемотехніка;

- елементи логоритмiки;

-  пiскова терапiя;

- сенсорна iнтеграцiя;

- технологія сторітелінгу з використанням мовленнєвих кубиків.

   Вчителями-логопедами в асинхронному режимі проводилися групові заняття з формування фонетико-фонематичної системи мовлення; лексико-граматичних засобів мовлення, зв’язного мовлення та з підготовки до навчання грамоти. Відео-заняття знімаються та монтуються за допомогою комп’ютерних програм Microsoft Office Power Point, InShot, Movavi Video Editor, Learning.ua, Google Jamboard, Padlet, своєчасно завантажуються на Google Classroom груп та на YouTube канали спеціалістів.

     Значна увага приділялась проведенню індивідуальних занять з корекції звуковимови та розвитку мовлення у дітей з ООП та консультуванню батьків у синхронному форматі. Слід зазначити, що значна увага приділялась підготовчому етапу з корекції звуковимови, а саме: підготовці артикуляційного апарату до постановки звуків, розвитку мовленнєвого дихання та включенню мовленнєвої комунікації у невербальних дітей. Для покращення результатів своєї роботи вчителями-логопедами розроблені та активно використовуються в роботі авторські мультимедійні інтерактивні презентації, інтерактивні ігри та інноваційне програмне забезпечення для створення онлайн ігор (Learningapps, Freepik, https://childdevelop.com.ua). У співпраці з батьками корекційно-розвиткова робота дає позитивний результат.

      Кількість випускників спеціальних груп у цьому навчальному році становить 19 дітей. У порівнянні з минулим роком кількість випускників спеціальних груп у цьому навчальному році зменшилась на 7 дітей (з 26 у минулому навчальному році до 19 у цьому навчальному році). Це пов'язано з тим, що зменшилась наповнюваність спеціальних груп для дітей старшого дошкільного віку (10-12 дітей у минулому році та 8-10 дітей у цьому році). За наданими рекомендаціями ІРЦ Шевченківського району 1 дитина продовжить  корекійний процес у закладі освіти.

     Станом на 31 травня 2023 року у 10 дітей випускних спеціальних груп поставлені, автоматизовані і введені в мовлення всі звуки (мають норму звуковимови), що становить 53 % від загальної кількості випускників. Це повязано з проведенням корекційно-розвитккового роцесу у дистанційному форматі під час воєнного стану. Всi діти показали рівень знань, який відповідає їхньому віку і вимогам програми, хоча і в них є труднощі при складанні зв'язних розповідей, це повязано з недостатньою практичною комунікацією з використанням правил українського мовленнєвого етикету. (проведення  освітнього процесу в онлайн форматі). У 9 випускників спеціальних груп покращена звуковимова, але корекційний процес не закінчено. Це пов’язано зі складністю та сумісністю мовленнєвих діагнозів у випускників, знаходженням дітей за кордоном (що не дає можливості повного занурення в україномовне мовленнєве середовище), частими пропусками онлайн занять по хворобі та за сімейними обставинами, несвоєчасним (пізнім) зверненням батьків щодо початку проведення корекційної роботи.

     Виходячи з вищезазначеного, 4-м випускникам рекомендовано продовжити корекціне навчання в корекційних та інклюзивних класах, а 5 – логопедичний супровід в початковій школі.

     Розуміючи необхідність підвищення свого професійного рівня, під час карантину всі вчителі-логопеди активно займалися самоосвітою: брали участь в онлайн-тренінг, в вебінарах, сертифікованих онлайн – навчаннях, рекомендованих МОН України, на платформах Всеосвіта, Корекційна освіта,  EdEra, Е-мова, Prometheus.  

Слід зазначити, що всі вчителі-логопеди пройшли сертифіковані дистанційні курси з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у цьому навчальному році з подальшою здачею іспиту та отриманням сертифікату на вищезазначених платформах.(«Домадична допомога», «Участь батьків в організації інклюзивного навчання», «Вступ до раннього вручання», «Цифрові інструменти Google для освіти», «Академічна доброчесність», «Протидія та попередження булінгу у закладах освіти», «Перша домедична допомога в умовах війни», «Базова психічна допомога в умовах війни», «Освіта для всіх: різноманітність, інклюзія та фізичний розвиток»).

     Для більш ефективного вирішення корекційних завдань та складних питань щодо проведення корекційно-розвикової роботи з окремими дітьми, та більш успішного проведення цієї роботи, планово (5 раз на рiк) та у разі потреби скликався психолого-медико-педагогічний консиліум закладу освіти, на засіданнях якого проводився моніторинг проведення корекційної роботи з дітьми, розроблялись ефективні шляхи корекції порушень розвитку кожної дитини та надавалась консультативна допомога педагогам та батькам щодо проведення корекційно-розвиткової роботи.

     Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», з метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, надання всебічної допомоги сім’ям у розвитку, вихованні та навчанні дітей відповідно до їх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб, сприяння соціалізації дітей, забезпечення рівного доступу дітей, які виховуються в умовах сім’ї до отримання дошкільної освіти, з 01.09.2022 р по 31.05.2023 р., у ЗДО комбінованого типу №244 ЗМР працював Консультативний центр для батьків або осіб, які замінюють їх, і дітей, які виховуються в умовах сім’ї.

     Робота центру проводилась згідно графіку роботи відповідно до плану роботи консультативного центру. Щоквартально аналізувалось відвідування  батьками центру, та якість наданих консультацій.

     За 2022-2023 навчальний рік у Консультаційному центрі ЗДО №244 було надано 204 консультації спеціалістами Центру. Усі, хто звернувся в центр, отримали професійну та кваліфіковану допомогу. 165 разів сім’ї дітей з ООП зверталися за цей навчальний рік за повторною консультацією до спеціалістів.

     В усіх обстежених на первинних консультаціях дітей (39 осіб) було виявлені порушення мовленнєвого розвитку різного ступеню та рекомендовано продовжити корекційно-розвитковий процес в спеціальних групах для дітей з порушенням мовлення. 

     7. Впровадження додаткової освітньої діяльності.

Мета: забезпечення можливостей розвитку кожної дитини, спираючись на її здібності, нахили, інтереси, створення умов для саморозвитку і самовираження, вміння реалізовувати себе в різних видах діяльності, формування життєвої компетенції.

     З 2001 року заклад дошкільної освіти працює над проблемою розвитку

здібностей у дітей. З цією метою та на підставі чинного законодавства, в закладі впроваджується додаткова освітня діяльність – гуртки. Для цього створені всі необхідні умови, є програмово-методичне забезпечення.

    Але в цьому році, в звязку з проведенням освітньої роботи у дистанційному форматі, гурткова робота не проводилась. 

      8. Матеріально-технічне забезпечення.

  В закладі проводилась робота щодо збереження створеної матеріально-технічної бази, розвивального середовища, санітарно-гігієнічних та безпечних умов для перебування дітей.

        За бюджетні кошти було придбано і зроблено:

- Ремонт коридора медичного блоку – 25000 грн.

- Проведено ремонт покрівлі даху97992 грн.

- Водонагрівач 80л – 3 шт.25350 грн.+ 25182

- Придбання дезинфікуючого засобу МДА 72+ - 1965 грн.

- Папір для принтера2100 грн.                                                                                                                                 

- Праска FHILIPS 3950грн.

- Ліхтарик – 1078грн.

- Проведено ремонт інженерних мереж водовідведення підвального приміщення – 15598грн.

Всього – 198215 грн. 

       Після встановлення миру в Україні, заклад накреслив нгаступні напрями роботи:

- продовження створення позитивного іміджу, внутрішньої та зовнішньої іміджевої політики;

- забезпечення збереження та укріплення здоров’я дітей шляхом оптимального використання всіх чинників позитивного впливу на фізичний стан дитини, формування у дошкільнят приорітетів здоров’я, виховання у них ціннісного відношення до особистого здоров’я, формування уявлень про безпеку власної життєдіяльності, формування потреби в здоровому способі життя;

- формування художньо-мовленнєвої компетенції та комунікативних здібностей у дітей;

- продовження збагачення та модернізації матеріально-технічної бази закладу, створення розвивального середовища та безпечних умов для перебування дітей.

   Резервом в роботі залишається ремонт цоколю будівлі, асфальтного покриття, ганку гр №7, кабінету інформатики, підлоги в павільйонах гр.

№ 1,2,3,4,5,9. Потребує продовження ремонту спортивного майданчика. Є необхідність у придбанні дитячих та дорослих стільців, столів, посуду, постільної білизни, заміни вікон на металопластикові. 

    Я як керівник, буду і надалі працювати над створенням єдиної команди однодумців, які зуміли б прийняти темпи та об′єм діяльності, критично проводили самоаналіз своєї роботи, вміли намічати перспективи, вносити пропозиції в роботу, підтримувати позитивний імідж закладу та виконувати соціальний запит батьків.  

 

Директор                                                                                                                                    Тамара ПЛАХТІЙ