Поради батькам

Дотримуйтесь правил економії енергоносіїв - і це допоможе усім нам!

Правила поводження у надзвичайних ситуаціях

1. У разі загрози ураження стрілецькою зброєю:

- закрити штори або жалюзі (заклеїти вікна паперовими стрічками) для 

зниження ураження фрагментами скла;

- вимкнути світло, закрити вікна та двері;

-  зайняти  місце  на  підлозі  в  приміщенні,  що  не  має  вікон  на  вулицю 

(коридор, ванна кімната, передпокій);

- інформувати різними засобами про небезпеку близьких чи знайомих.

2. У разі загрози чи ведення бойових дій:

-  закрити  штори  або  жалюзі  (заклеїти  вікна  паперовими  стрічками, скетчем) для зменшення ураження фрагментами скла. Вимкнути живлення, закрити воду і газ, загасити (вимкнути) пристрої для опалення;

-  взяти  документи,  гроші  і  продукти,  предмети  першої  необхідності, медичну аптечку;

- відразу залишити приміщення, сховатися у підвалі або у найближчому сховищі;

-  попередити  сусідів  про  небезпеку,  допомогти  людям  похилого  віку  і дітям;

- без крайньої необхідності не залишати безпечне місце перебування;

- проявляти крайню обережність; не варто панікувати.

3. Якщо стався вибух:

-  уважно  озирнутися  навколо,  щоб  з'ясувати  вірогідність  небезпеки 

подальших обвалів і вибухів, чи не висить з руїн розбите скло, чи не потрібна 

комусь допомога;

- якщо є можливість - спокійно вийти з місця пригоди. Опинившись під завалами  -  подавати  звукові  сигнали.  Пам'ятайте,  що  за  низької  активності людина може вижити без води упродовж п'яти днів;

- виконати всі інструкції рятувальників.

4. Під час повітряної небезпеки:

- відключити живлення, закрити воду і газ;

- загасити (вимкнути) пристрої для опалення;

-  взяти  документи,  гроші  і  продукти,  предмети  першої  необхідності, аптечку;

- попередити про небезпеку сусідів і, у разі необхідності надати допомогу людям похилого віку та хворим;

- дізнатися, де знаходиться найближче місце укриття. Переконатися, що шлях до нього вільний і укриття знаходиться у придатному стані;

- як якнайшвидше дійти до захисних споруд або сховатися на місцевості. 

Дотримуватися  спокою  і  порядку.  Без  крайньої  необхідності  не  залишати безпечного місця перебування. Слідкувати за офіційними повідомленнями.

5. Під час масових заворушень:

- зберігати спокій і розсудливість;

- під час знаходження на вулиці - залишити місце масового скупчення людей, уникати агресивно налаштованих людей;

- не піддаватися на провокації;

- надійно зачиняти двері. Не підходити до вікон і не виходити на балкон. 

Без крайньої необхідності не залишати приміщення.

6. Якщо Вас захопили у заручники і Вашому життю є загроза:

- постаратися запам'ятати вік, зріст, голос, манеру говорити, звички тощо злочинців, що може допомогти їх пошуку;

- за  першої  нагоди постаратися сповістити  про своє місцезнаходження рідним або поліції;

- намагатися бути розсудливим, спокійним, миролюбним, не піддавати себе ризику;

-  якщо  злочинці  знаходяться  під  впливом  алкоголю  або  наркотиків, намагатися  уникати  спілкування  з  ними,  оскільки  їхні  дії  можуть  бути непередбачуваними;

- не підсилювати агресивність злочинців своєю непокорою, сваркою або опором;

-  виконувати  вимоги  злочинців,  не  створюючи  конфліктних  ситуацій, звертатися за дозволом для переміщення, відвідання вбиральні тощо;

- уникати будь-яких обговорень, зокрема політичних тем;

- нічого не просити;

- якщо Ви тривалий час знаходитеся поряд зі злочинцями, постаратися встановити з ними контакт, визвати гуманні почуття;

- уважно слідкувати за поведінкою злочинців та їхніми намірами, бути готовими до втечі, пересвідчившись у високих шансах на успіх;

-  спробувати  знайти  найбільш  безпечне  місце  у  приміщенні,  де знаходитесь і де можна було б захищати себе під час штурму (кімната, стіни і вікна якої виходять не на вулицю - ванна кімната або шафа). У разі відсутності 

такого місця - падати на підлогу за будь-якого шуму або у разі стрільбі;

- при застосуванні силами спеціального призначення сльозогінного газу, дихати через мокру тканину, швидко і часто блимаючи, викликаючи сльози;

-  під  час  звільнення  виходити  швидко,  речі  залишати  там,  де  вони знаходяться, через ймовірність вибуху або пожежі, беззаперечно виконувати команди групи захоплення.

7. При  проведенні  евакуації  цивільного  населення  з  небезпечної зони:

- взяти документи, гроші й продукти, необхідні речі, лікарські засоби;

-  за  можливості,  надати  допомогу  пенсіонерам,  людям  з  обмеженими можливостями;

-  дітям  дошкільного  віку  вкласти  до  кишені  або  прикріпити  до  одягу записку, де зазначається ім'я, прізвище, дата народження, домашня адреса, а також прізвище матері та батька та їх контактні телефони;

- переміщатися за вказаною адресою. 

- у разі необхідності звернутися за допомогою до поліції чи спеціальних 

служб та медичних працівників. 

Правила поводження з вибухонебезпечними предметами

 

Під вибухонебезпечними предметами слід розуміти будь-які пристрої, засоби, підозрілі предмети, що здатні за певних умов вибухати.

1. До вибухонебезпечних предметів належать:

• вибухові речовини - хімічні з'єднання або суміші, здатні під впливом певних  зовнішніх  дій  (нагрівання,  удар,  тертя,  вибух  іншого  вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що саморозповсюджується, з 

виділенням великої кількості енергії і утворенням газів.

•  боєприпаси  -  вироби  військової  техніки  одноразового  вживання, призначені для враження живої сили супротивника.

До боєприпасів належать:

- бойові частки ракет;

- авіаційні бомби;

- артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);

- інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);

- ручні гранати;

- стрілецькі боєприпаси (набої до пістолетів, карабінів, автоматів тощо);

• піротехнічні засоби:

- патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні);

- вибухові пакети;

- петарди;

• ракети (освітлювальні, сигнальні);

- гранати;

- димові шашки.

• саморобні вибухові пристрої - пристрої, в яких застосований хоча б 

один елемент конструкції саморобного виготовлення:

- саморобні міни-пастки;

- міни-сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки 

або речі, що привертають увагу.

У разі знаходження вибухонебезпечного пристрою заборонено:

- наближатися до предмета;

- пересувати його або брати до рук;

- розряджати, кидати, вдаряти по ньому;

- розпалювати поряд багаття або кидати до нього предмет;

- приносити предмет додому,  у заклад освіти.

2. Необхідно  негайно  повідомити  поліцію  або  дорослих  про знахідку!

Під час прогулянок  необхідно ретельно дивитись під ноги та навколо себе, особливо у парку, лісі, біля водойм тощо.

Практично  всі  вибухові  речовини  чутливі  до  механічних  дій  і нагрівання.

Поводження з ними вимагає граничної уваги і обережності.

Слід  пам'ятати,  що  розмінуванням,  знешкодженням  або  знищенням вибухонебезпечних предметів займаються тільки підготовлені фахівці-сапери, допущені до цього виду робіт!

Злочинці зазвичай поміщають вибуховонебезпечні предмети у звичайні портфелі, сумки, банки, пакунки і потім залишають у багатолюдних місцях.

Відомі  випадки  застосування  їх  у  авторучках,  мобільних  телефонах, гаманцях, дитячих іграшках.

Тому  бездоглядні  предмети  на  території  або  в  приміщенні  закладу освіти,  в  транспорті,  кінотеатрі,  магазині,  на  вокзалі  тощо  вимагають особливої уваги.

Є  декілька  ознак,  що  дозволяють  припустити,  що  маємо  справу  з вибуховим пристроєм.

 

3. Слід звертати увагу на:

- припарковані біля будівель дитячих садків автомашини, власники яких невідомі  або  державні  номери  якої  не  знайомі  мешканцям,  а  також  коли автомобіль давно непорушно припаркований;

-  наявність  у  знайденому  механізмі  антени  або  приєднаних  до  нього дротів;

- звуки, що лунають від предмета (цокання годинника, сигнали через певний проміжок часу), мигтіння індикаторної лампочки;

- наявність джерел живлення на механізмі або поряд з ним (батарейки, акумулятори тощо);

- наявність розтяжки дротів або дротів, що тягнуться від механізму на велику відстань.

У  разі  знаходження  підозрілого  предмета  на  території  закладу дошкільної  освіти,  потрібно  негайно  повідомити  про  знахідку  керівника закладу,  працівників поліції чи службу з надзвичайних ситуацій!

4. У разі знаходженні вибухонебезпечного пристрою:

1.  Негайно  повідомити  чергові  служби  органів  внутрішніх  справ, цивільного захисту;

2.  Не  підходити  до  предмета,  не  торкатися  і  не  пересувати  його,  не допускати до знахідки інших людей;

3.  Припинити  всі  види  робіт  в  районі  виявлення  вибухонебезпечного предмета.

4.  Не  користуватися  засобами  радіозв'язку,  мобільними  телефонами (вони можуть спровокувати вибух).

5. Дочекатися прибуття фахівців; вказати місце знахідки та повідомити час її виявлення.

У  випадку,  коли  в  закладі  освіти  знайдено  вибуховий  пристрій  й здійснюється евакуація:

-  одягніть  дітям  одяг  з  довгими  рукавами,  щільні  брюки  і  взуття  на товстій підошві (це може захистити від осколків скла);

-  під  час  евакуації  слідуйте  маршрутом,  вказаним  органами,  що проводять евакуацію;

- тримайтеся подалі від обірваних ліній енергопостачання.

5. Якщо заклад дошкільної освіти опинився поблизу епіцентру вибуху:

- обережно обійдіть всі приміщення, щоб перевірити чи немає витоків води, газу, спалахів й т. д. У темряві в жодному випадку не запалюйте сірника або свічки - користуйтеся ліхтариком;

- негайно вимкніть всі електроприлади, перекрийте газ, воду;

-  з  безпечного  місця  зателефонуйте  рідним  та  близьким  і  стисло повідомте про своє місцезнаходження, самопочуття;

- перевірте, чи потребують допомоги інші діти й працівники закладу.

Опинившись поблизу вибуху, стримайте свою цікавість і не намагайтеся наблизитись до епіцентру, щоб розгледіти або допомогти рятівникам. 

Найкраще, що можна зробити - залишити небезпечне місце. До того ж, варто знати, що зловмисники часто встановлюють вибухові пристрої парами, щоб, через деякий час після вибуху першої з них, пролунав другий вибух. 

Зловмисники розраховують на те, що після першого вибуху на його місці зберуться  люди,  у  тому  числі  й  представники  силових  структур,  і  при повторному вибуху жертв буде набагато більше.

 6. Звертаємо увагу, що:

-  не  слід  робити  самостійно  жодних  маніпуляцій  із  знахідками  або підозрілими предметами, що можуть виявитися вибуховими пристроями;

- виявивши річ без господаря, треба звернутися до працівника поліції та не можна торкатися знахідки;

-  не  користуйтеся  мобільним  та  радіозв'язком  поблизу  підозрілої знахідки.

Для поштової кореспонденції з пластиковою міною характерна надмірна товщина,  пружність,  вага  не  менше  50 г  і  ретельна  упаковка.  На  конверті можуть бути різні плями, проколи, можливий специфічний запах. Повинно 

насторожити  настирне  бажання  вручити  лист  неодмінно  в  руки  адресата  і надписи  на  кшталт:  «розкрити  тільки  особисто»,  «особисто  в  руки», «секретно» і т. п. Підозрілий лист не можна відкривати, згинати, нагрівати або опускати у воду.

7. Поради керівнику закладу дошкільної освіти:

Останнім  часом  почастішали  випадки  телефонних  повідомлень  про замінування  приміщень  та  виявлення  підозрілих  предметів,  що  можуть виявитися вибуховими пристроями.

На такий випадок пропонуємо заходи попереджувального характеру:

• посилити пропускний режим при вході і в'їзді на територію закладу, пильнувати системи сигналізації і відеоспостереження;

• проводити обходи території закладу і періодичну перевірку складських приміщень  на  предмет  своєчасного  виявлення  вибухових  пристроїв  або підозрілих предметів;

• організувати проведення спільних із працівниками цивільного захисту, правоохоронних органів інструктажів і практичних занять з питань дій у разі загрози або виникнення надзвичайних подій.

У  разі  виявлення  підозрілого  предмета  працівниками  закладу  освіти потрібно  негайно  повідомити  правоохоронні  органи,  територіальні  органи управління з питань цивільного захисту.

До прибуття оперативно-слідчої групи керівник закладу освіти повинен дати  вказівку  співробітникам  знаходитися  на  безпечній  відстані  від знайденого предмета.

У разі потреби - евакуйовувати людей згідно наявному плану евакуації.

8. Алгоритм дій у надзвичайній ситуації (далі - НС)

1. Визначити,  який  тип  небезпеки:  захоплення  будівлі,  обстріл, повітряна атака, пожежа, повінь, хімічна чи біологічна атака.

2. Чи  безпечно  у  приміщенні?  Аварійне  блокування,  укриття  у приміщенні,  евакуація за межі.

3. Обрати  план  реагування  в  залежності  від  умов  надзвичайної ситуації та визначити команду реагування.

3.1.Зазанчити необхідну інформацію:

- контакти екстрених служб для оповіщення;

- відповідальний за інформування персоналу про НС;

-спосіб сповіщення персоналу про НС;

- відповідальний за інформування екстрених служб;

- способи сповіщення екстрених служб;

- способи сповіщення екстрених служб у випадку зникнення зв’язку;

- відповідальний за сповіщення батьків або законних представників дітей;

- способи сповіщення батьків або законних представників дітей;

- способи отримання інформації щодо перебігу НС від офіційних джерел під час перебування в укритті;

- способи комунікації між колективом та адміністрацією закладу освіти під час НС;

- відповідальний за реалізацію плану дій у випадку НС у групі;

- відповідальний за тривожну валізу;

- відповідальний за облік та взаємодію з дітьми.

4. визначити  план дій вихователя у випадку: евакуації за межі закладу, 

аварійного блокування, укриття у приміщенні закладу освіти.

5. залишити небезпечне місце відповідно до мапи евакуації вікових груп.

 

9. Телефони рятувальних та аварійних служб:

 

112 —  Єдиний  номер  виклику  всіх  служб  екстреної  допомоги 

(диспетчер викличе бригаду потрібної служби)

101 — Пожежно-рятувальна служба

102 — Поліція

103 — Швидка медична допомога

104 — Аварійна служба газової мережі

0 800 501 482 —  телефон довіри СБУ.

 

 Будьте пильними! Бережіть себе! 

Консультації для батьків