Здорова дитина - щаслива родина

Ніхто не хворіє від холоду! Діти повинні гуляти на вулиці, особливо взимку!

Від прохолодної погоди не хворіють. Навпаки, проведення часу на свіжому повітрі і восени, і взимку дає цілий ряд переваг для дітей, як з точки зору здоров’я, так і можливостей психофізичного розвитку.

Неважливо, літо це або зима: якщо дитина не хвора, вона не повинна проводити цілі дні у приміщенні!

Батьки часто думають, що коли температура знижується, а сонце ховається за хмарами, дітям краще сидіти вдома, але це не так. Тому лікарі та психологи не рекомендують ні з точки зору здоров’я, ні з точки зору загальних потреб дитини і її можливостей для фізичного і психічного розвитку  зменшувати перебування дитини на свіжому повітрі.

Окрім того, що з урахуванням зміни клімату і пов’язаного з цим глобального потепління дуже холодні періоди скорочуються, ідея про те, що холод впливає на нас, вже відходить в минуле.

Відкрите повітря і здоров’я.

Відкрите середовище значно знижує вірогідність поширення захворювання.

У опалюваних умовах і в закритих приміщеннях, таких як дитячі сади і школи, віруси і бактерії розмножуються, і колективність – це те, що збільшує ризик передачі вірусу від однієї дитини іншій.

На відкритому повітрі це набагато складніше, тому фахівці припускають, що навіть в холодну пору року діти в дитячому саду і в початковій школі повинні проводити час на відкритому повітрі.

Крім того, дія природного сонячного світла допомагає засвоювати вітамін D в організмі, що дуже важливо, включаючи обмін кальцію і профілактику інфекцій.

Це правда, що взимку сонячного світла значно менше, але навіть трохи отриманого вітаміну D краще, ніж нічого. Ідеальним місцем для гри на свіжому повітрі є парк. Діти, які проводять свій вільний час на свіжому повітрі, з одного боку, більше рухаються, а з іншого – вони проводять менше часу перед телевізором і комп’ютером.

Для батьків, які думають, що забруднене повітря може завдати шкоди дитині, у педіатрів погані новини: алергени, віруси і бактерії набагато більше і легше циркулюють в закритих приміщеннях.

Крім того, ігри на свіжому повітрі потрібні для росту. До речі, на дитину не треба одягати увесь її одяг з шафи. Вони повинні носити зручний одяг в декілька шарів, щоб вони могли одягатися або роздягатися залежно від температури повітря.

Ми дуже добре знаємо, що діти люблять стрибати в калюжах і снігу, і є рішення – одягнути  одяг, що не промокає.

Використане джерело:

Про користь денного сну для дошкільників

Аби не рахувати слоненят

Якщо вдома дошкільник не спить вдень чи робить це не в той час, що і в дитячому садку, проблеми під час тихої години неминучі. Батьки виправдовуються, що змусити дитину спати вдень - неможливо. Це не так. Якщо проявити трохи наполегливості, денний сон налагодиться навіть у дітей, які від нього відвикли.

Навіщо потрібен денний сон

Чимало батьків нехтують денним сном своєї дитини. У них завжди напоготові стандартна відповідь: «А нам педіатр нічого про це не говорив» або «Дитина уже доросла, їй це непотрібно». Як наслідок, до шести років у багатьох дітей у тій чи тій формі розвивається невротичний стан, з'являються маніпулятивні й істеричні прояви. Тож батьки мають зрозуміти важливу роль денного сну для дитини. Насамперед денний сон необхідний для того,

ЩОБ ДИТИНА...

... була здоровою

Добові біоритми сну і неспання визначають усі ритмічні процеси дитячого організму - від річних і багаторічних циклів росту до мікроритмів, які діють на клітинному рівні й тривають мілісекунди. Коли дорослі позбавляють дитин підвищена збудливість і втомлюваність;

- затримка нервово-психічного і фізичного розвитку;

- затримка росту;

- ослаблення імунітету, схильність до частих ГРВІ та дитячих інфекцій.

 ... ліпше розвивалася

Денний сон дає змогу ліпше засвоювати нові знання, зокрема, ті, які дошкільники отримують у дитячому садку.

За допомогою електроенцифалографії учені дослідили біоелектричну активність дитячого мозку - рух нервових імпульсів по аксонах, тобто відростках нейронів. Дослідники виявили, що електроенцефалограми сплячих немовляти і дорослого майже не відрізняються. А от дозрівання електроенцефалограми, що типова для неспання, триває до 12 - 18-річного віку. Це означає, що активність дитячого мозку уві сні переважає за якістю його роботу наяву.

По суті, мозок не спить ні вдень, ні вночі - він просто перемикається зі сприйняття інформації на режим її переробки і засвоєння. Що молодша дитина, то більше вона повинна знати і запам'ятовувати, і відповідно, потребує більше денних «пауз» і довшої тривалості сну.

... міцно спала вночі

Цей аргумент дивує батьків. Утім, дошкільник, який не спав удень, зазвичай настільки перезбуджується до вечора, що не може заснути, навіть якщо хоче. У такий спосіб перевантажений деннимивраженнями й інформацією мозок дитини сигналізує про труднощі з їх переробкою та засвоєнням. Звідси — підвищена тривожність, нічні страхи і кошмари.

Відмова від денного сну - симптом багатьох захворювань, зокрема розладу дефіциту уваги та гіперактивності. Діти, які не сплять вдень, потребують консультації невролога.

... зміцнила нервову систему

Міські діти потребують більше часу для денного відпочинку. Адже їхню нервову систему виснажує шум автомобілей, стрімкий ритм життя й агресивне зорове середовище - сірі коробки багато­поверхівок, прямі лінії та кути, відсутність природних пейзажів. Тож денний сон дає змогу мінізувати вплив на організм дошкільника стресогенних чинників і несприятливої екології. Коли дитина спить, її мозок продукує спеціальні захисні білки, завдяки яким нервова система адаптується до підвищених навантажень.

Скільки дитина має спати?

Важливо переконати батьків не змінювати режим сну та не­спання дитини у вихідні, під час батьківських відпусток або її трива­лої відсутності в садку.

Окрім цього, батьки мають пам'ятати: що чим молодша дитина, то більша її потреба у сні.

Сон дорослої людини - монофазний. Це значить, що їй достат­ньо лише одноразового відпочинку вночі. Дитячий сон за своєю при­родою - поліфазний. Число фаз, тобто періодів сну протягом доби, скорочується у міру того, як росте дитина.

Режим сну дитини

Вік

Тривалість сну

Кількість періодів

за добу, год

вдень, год

денного сну

Перший місяць

19-20

13 - 14

4-11

1-2 місяці

18-20

12 - 13

5 - 6

3 - 4 місяці

18 - 19

10 - 11

4 - 5

5 - 6 місяців

16 - 17

8 - 9

4 - 5

7 - 9 місяців

15 - 16

7 - 8

4

10 - 12 місяців

14 - 15

5 - 6

3

1 - 1,5 року

14 - 14,5

4,5 - 5

2

1,5 - 2,5 років

13 - 14

3,5 - 4

1

2,5 - 3,5 років

12,5- 13

2,5 - 3

1

4 - 6 років

12 - 12,5

2 - 2,5

1

До монофазного, тобто лише нічного, сну дитяча нервова сис­тема перебудовується лише до семирічного віку. Приховані еле­менти поліфазності зберігаються у багатьох дітей до восьми-дев'ятирічного віку. Наприклад, під час захворювань чи перевтоми такі діти повертаються до денного сну.

Як підготувати дітей до тихої години

Дошкільник може безперервно бути на ногах п'ять із половиною - шість годин. Якщо діти перебувають у групі більше п'яти годин, їх потрібно покласти спати вдень на дві - три години.

Перед сном не варто проводити з дітьми загартовувальні процедури, рухливі та емоційні ігри. Усе це збуджує дітей, заважає їм заснути. Не можна сварити, а тим паче карати малюка, який полежав 15 - 20 хвилин і не заснув. Дитині раннього віку потрібна година на засинання, а дошкільнику - пів години.

Навіть якщо дитині через певні причини не вдається заснути, перебування у ліжку вдень все одно іде їй на користь, адже вона у будь-якому разі відпочиває. Головне, щоб дитина, яка не спить, не заважала іншим. Для цього варто заздалегідь обговорити правила: не можеш заснути - полеж тихенько, обійми ведмедика, подивися книжку або порахуй слоненят.

Деякі діти не сплять вдень, тому що не хочуть бути «як маленькі». Ліпший спосіб переконати їх - удати, що вихователь також відпочиває. Побачивши, що доросла людина заплющила очі, діти швидко заспокоюються.

Під час тихої години у спальні обов'язково має перебувати вихователь чи помічник вихователя - це вимога техніки безпеки.

Як створити умови для здорового сну?

Денний сон - обов'язковий режимний момент, який передбачає Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом МОЗ від 24.03.2016 року № 234 (далі  - Санітарний регламент).

Відповідно до Санітарного регламенту розпорядок дня вікових груп має відповідати гігієнічним нормам щодо тривалості сну, занять різними видами діяльності та відпочинку. Так, денний сон організовують:

- два рази на день загальною тривалістю три з половиною години - для дітей від року до півтора;

один раз на день  тривалістю до трьох годин - для дітей віком півтора року і старше.

Аби створити умови для здорового сну дитини, слід дотримуватися вимог, визначених у Санітарному регламенті.

Спальня

Якщо у ЗДО передбачене окреме спальне приміщення, то:

- воно має бути обладнане безпечними стаціонарними ліжками, що відповідають зросту та віку дитини;

- бажано закріпити ліжко за кожною дитиною. У такому разі його слід промаркувати так само, як і інші спальні та індивідуальні речі дитини;

- мінімальна відстань між ліжками та опалювальними приладами має становити 20 см. Оптимальна відстань між узголів'ями двох ліжок  - 30 см, між боковими сторонами - 65 см і більше.

Якщо у ЗДО немає окремої спальні, денний сон можна організовувати у груповому приміщенні, а влітку - на верандах. У такому разі дітей слід вкладати на розкладні ліжка із твердим рівним ложем, або окремі матраци для дітей дошкільного віку.

М'які матраси та розкладачки шкодять дитячому здоров'ю. Вони прогинаються під вагою дитини і, як наслідок, викривлюють та деформують її хребет, який ще не сформувався.

Постільні речі

Кожне спальне місце забезпечують необхідними постільними речами:

- матрацом та двома чохлами на нього;

 - подушкою;

- двома ковдрами — для холодного та теплого періоду року;

- трьома комплектами постільної білизни з підковдрами;

- покривалом;

- мішком для постільної білизни — якщо у ЗДО використовують розкладні ліжка;

- рушниками для обличчя та ніг.

Постільна білизна повинна бути промаркованою з кожного краю.

Для дітей раннього віку і дітей з нейрогенним сечовим міхуром на ліжках слід передбачити пелюшки, зокрема і вологопоглинальні, а також використовувати підгузки.

Постільну білизну потрібно змінювати у міру того, як вона забрудниться. Утім, робити це слід не рідше, ніж раз на тиждень, за графіком заміни білизни.

Накопичувати і зберігати брудну білизну в групах заборонено.

Брудну білизну потрібно доставляти у пральню у мішках з двошарової чи водонепроникної тканини, полімерних матеріалів, пластику чи в інших водонепроникних ємкостях із маркуванням «брудна білизна». Чисту білизну необхідно транспортувати до групових осередків у мішках із тканини з маркуванням «чиста білизна» і зберігати у спеціальних шафах.

Ємкості для брудної та чистої білизни слід обробляти гарячою водою з милом, мийними засобами, содою.

Щотижня під час генерального прибирання матраси, подушки, ковдри та інші речі, які не можна випрати, слід провітрювати безпосередньо на ліжках. А раз на місяць виносити їх на свіже повітря.

Раз на рік постільні речі доцільно піддавати сухому хімічному чищенню або обробляти їх у дезинфекційній камері.

Прибирання і провітрювання

Вологе прибирання у спальнях необхідно проводити при відчинених фрамугах, вікнах, після денного сну дітей. Якщо денний сон організовують у груповому приміщенні, підлогу в ньому слід мити два рази на день — після обіду та наприкінці дня. Під час одного з таких прибирань обов'язково потрібно відсувати меблі та обладнання, аби під ними не накопичувався пил.

У душному спекотному приміщенні діти погано засинають, тому слід підтримувати оптимальний повітряно-тепловий режим:

температура повітря -  +19...+23°С;

відносна вологість повітря - 40 - 60%;

режим провітрювання - не менше 10 хв кожні 1,5 - 2 год.

Тривалість провітрювання залежить від температури зовнішнього повітря, напрямку вітру, ефективності роботи опалювальної системи.

Ефективним є наскрізне, або кутове провітрювання. Спальні на­скрізно провітрюють до та після сну дітей.

У холодну пору року провітрювання слід закінчити не пізніше ніж за 30 хв до приходу дітей із занять або з прогулянки і за 30 хв до сну. Під час сну можна забезпечувати доступ свіжого повітря з одно­го боку приміщення, але за 30 хв до підйому дітей його слід припи­нити.

У теплу пору року денний сон можна організовувати при від­критих вікнах, фрамугах, кватирках за відсутності протягів.

Джерело: Практичний психолог: Дитячий садок 2019 №9